CPL. Smith, Roland G.L. op de Vermisten Wand, Margraten

Tijdens het doornemen van een Individual Deceased Personnel File (IDPF) van een vermiste soldaat van het 325th Infantry Glider Regiment, 82nd Airborne Division, komen we op een vermistenlijst de naam tegen van Roland G. L. Smith met ASN 32 906 237.

Bij controle blijkt dat Cpl. Smith ook als vermist staat vermeld in de Tweede Wereldoorlog vermistenlijst van het huidige Defense POW/MIA Accounting Agency (DPAA) (toen nog Defense Prisoner of War/Missing Personnel Office (DPMO)). Bij dubbele controle van die vermistenlijst met de database van het American Battle Monuments Commission (ABMC), blijkt echter dat Roland G. L. Smith begraven ligt op het Ardennen American Cemetery and Memorial. De volgende gegevens staan vermeld in de database van het ABMC;

Naam:  Roland Gordon Leonard Smith
 Rang:  Corporal (CPL.), U.S. Army
 Servicenummer (ASN):    32906237
 Eenheid:  1st Battalion
 325th Infantry Glider Regiment (GIR)
 82nd Airborne Division
 Company A
 In dienst:  Florida
 Overleden:  25 oktober 1944
 Begraven:  Ardennes American Cemetery Neupre, België
 Veld B, Rij 31, Graf 58
 Awards:  Bronze Star
 Purple Heart with Oak Leaf Cluster

Uit controle met andere documenten in ons bezit, blijkt Roland G. L. Smith inderdaad gevonden en geïdentificeerd. We sturen een mail met onze bevindingen naar het ABMC en DPMO en na enige tijd krijgt Stichting Missing In Action (MIA) de melding dat de naam van Cpl. Smith is verwijderd uit de DPMO WWII Service Personnel Not Recovered database.

De WWII Service Personnel Not Recovered database telt 1 cijfer minder.