Aanwezig;
Tino Dam
Bart van der Sterren
Team Stichting Signi zoekhonden

Stichting Signi zoekhonden wil ons helpen met het zoeken naar de resten van de soldaat in Gronsveld. We hebben de 16e als zoekdag geprikt waar Stichting Signi zoekhonden en Stichting Missing in Action (M.I.A.) zullen elkaar treffen op de weide in Gronsveld.

Wij zijn er rond tienen treffen de familie bij aankomst. Rond twaalf uur is ook het team van Stichting Signi Zoekhonden aanwezig. Esther van Neerbos en Janette Kruit arriveren met een grote VW bus en hebben 5 honden meegenomen. Ook één van de vrijwilligers is meegekomen.

Op verzoek van Stichting Signi zoekhonden zijn we bewust het veld niet opgegaan om zo het aanbrengen van eventuele geuren te minimaliseren. De honden hebben zo de minste kans op afleiding en kunnen zich volledig focussen op een eventueel veldgraf.

Nadat de honden wat behoeften hebben gedaan is het tijd om ze los te laten. De eerste hond speurt met volle overtuiging het talud af en lijkt wat gevonden te hebben bovenaan het talud aan de westkant van het veld. De hond stopt op die plek en begint te blaffen. Ook de andere 4 honden lijken gefocust op exact hetzelfde punt.

De volgende uitdaging doet zich voor; er ligt een stapel dakpannen op de plek waar de honden aanslaan en er staat een schuurtje voor het vee. De stapel dakpannen is snel verplaatst, maar de schuurtje zal moeten wijken voordat we daaronder kunnen zoeken. Het frame van het schuurtje is ook van metaal waardoor onze metaaldetectors onjuiste waarden aangeven.

We laten de honden nog een keer zoeken op de plek waar eerder de dakpannen lagen. Een van de honden is dusdanig enthousiast dat zij direct begint te graven. Je zou dus haast denken dat er iets zou moeten liggen dus besluiten we voorzichtig op die plek te gaan graven.

We graven enkele uren maar we komen niet ver de grond in. Het is er zo verschrikkelijk hard dat we aan het eind van de dag besluiten om terug te komen met wat grover gereedschap. Zonder pikhouweel komt men hier de grond niet in en we zullen dus nog een keertje terug moeten komen.

Onze metaaldetectoren slaan op de aangegeven plek niet aan en geven dus geen aanwijzingen. Misschien kunnen we nog ergens een diepzoeker regelen om zo het af te zoeken gebied wat te verkleinen en wat dieper te 'kijken'. Ook zou het mooi zijn als het schuurtje zou kunnen wijken.