Aanwezig;
Peter Mulder
Tino Dam
Bart van der Sterren

We hebben besloten een poging te wagen om de resten van de soldaat in Gronsveld op te sporen. Met z’n drieën verblijven we in een hotelletje in Maastricht. Bart zullen we de volgende dag op locatie in Gronsveld treffen. We hebben die avond een afspraak met de familie die ons gevraagd heeft om te helpen zoeken. Met de familie rijden we naar het veld om zo de locatie te bekijken. Het is een grasveld met wat fruitbomen en er loopt wat vee. Achter in de weide is een talud. Volgens de verhalen is het vermoeden dat de soldaat onderaan het talud zou moeten liggen, maar dat is niet zeker. De exacte locatie is niet bekend.

In de ochtend van de 26e rijden we na het ontbijt richting de weide in Gronsveld. De hevige regenval de avond ervoor helpt ons niet want de boel is drassig en de kleigrond sompig. Toch zoeken we het gehele talud af en vinden zo een behoorlijke hoeveelheid hulzen. Alle hulzen zijn Amerikaanse en van twee verschillende kalibers. Dat zou kunnen inhouden dat er minstens 2 Amerikaanse soldaten op deze plek hebben geschoten. De meeste hulzen dateren van 1943 en zijn allemaal afgeschoten.

Dat we hulzen vinden is positief. Dat geeft in ieder geval aan dat het verhaal van een veldgraf aannemelijk is en dat er oorlogshandelingen in dit deel van Gronsveld hebben plaatsgevonden. Vreemd is wel dat bijna alle hulzen doormidden zijn. Alleen de onderkanten zijn nog heel. Dat hebben we nog niet ergens eerder gezien. Daarbij liggen de meeste hulzen in de bovenrand van het talud en op het vlakke gedeelte voor het talud. We vinden geen enkele hele on-afgeschoten patroon of kogelpunt.

Rond het veld staat een hekwerk. Dit stoort enorm op onze metaaldetectoren en maakt zoeken aan de rand van het kavel onmogelijk. De rand is wel een plek die we ook graag willen onderzoeken maar dat zal op een andere manier moeten gebeuren. Daarbij ligt er verspreid over het hele kavel best wel wat verstorende rommel wat het zoeken niet makkelijker maakt. Handenvol spijkers, schroeven en andere metalen voorwerpen worden uit de grond gehaald.

Aan het eind van de dag zijn we niet veel verder. We hebben geen menselijke resten gevonden en een probleem is het metalen hekwerk. In het verleden hebben we contact gehad met Stichting Signi zoekhonden. Misschien dat zij ons willen helpen.