Geen van de bestuursleden van Stichting Missing In Action (M.I.A.) heeft de Tweede Wereldoorlog meegemaakt. Het is immers meer dan zeventig jaar geleden. De leden zijn echter wel opgegroeid met de verhalen over de oorlog. Ouders zijn rond de oorlog geboren en grootouders hebben hem bewust meegemaakt.

Naast dat er tot op heden nog steeds veel militairen worden vermist, zijn er in de loop van de tijd ook een heleboel gevonden. De Amerikaanse eenheden namen hun eigen mannen mee uit de slagvelden, maar ook die van de vijand. Meestal werden de slachtoffers begraven op aparte begraafplaatsen en werd er na de oorlog melding van gemaakt zodat zij naar een permanente rustplaats konden worden gebracht. Meestal was identificatie moeilijk, omdat er pas na de oorlog kon worden geborgen, of zodra het gebied niet meer was bezet door de vijand.

Als de leden van Stichting Missing In Action (M.I.A.) in de buurt zijn van oorlogsbegraafplaatsen worden deze meestal bezocht. Voornamelijk gebeurt dit uit respect, maar ook om de schoonheid van sommige begraafplaatsen. Vooral de Amerikaanse zijn over het algemeen schitterend en indrukwekkend qua architectuur. De Duitse zijn over het algemeen somber en grauw. Soms word er een lokale begraafplaats bezocht, omdat er tijdens of na de Tweede Wereldoorlog militairen zijn begraven. Hier moet bijvoorbeeld worden gedacht aan het neerstorten van een vliegtuig, waarbij de bemanning omkomt. Vaak werden die militairen op de lokale begraafplaats begraven.

Onder kunt u onder andere een overzicht vinden van enkele oorlogsbegraafplaatsen binnen Europa. Als introductie ziet u een algemeen verhaal over een oorlogsbegraafplaats, waar u onder andere kunt vinden hoe deze bereikbaar is. Als extra vind u een tab met een persoonlijk verhaal over de betreffende begraafplaats. Hier zijn ook foto’s te vinden van de begraafplaatsen.

Omdat er zeer veel militaire begraafplaatsen zijn binnen Europa, zal er met regelmaat een nieuw tabblad worden toegevoegd.

Ook kunt u informatie vinden over militairen die door Stichting Missing In Action (M.I.A.) wat speciale aandacht gegeven is.

U.S. Tweede Wereldoorlog begraafplaats Hamm (Luxemburg)
U.S. Tweede Wereldoorlog begraafplaats Margraten (Nederland)
U.S. Tweede Wereldoorlog begraafplaats St. James, Bretagne (Frankrijk)
U.S. Tweede Wereldoorlog begraafplaats Henri-Chapelle (België)