Begraafplaats: Oorlogsbegraafplaats Hotton War Cemetery

Land: België (Hotton, provincie Luxemburg)

Bezoekers informatie: De begraafplaats is voor mensen met een rolstoel toegankelijk, maar wellicht via een alternatieve ingang. Voor verdere informatie over toegang per rolstoel kunt u contact opnemen met de Commonwealth War Graves Commision (CWGC) Enquiries Section op 01628 507200.

Locatie informatie: Hotton ligt ten zuiden van Luik (België) aan de N86. Bij het bereiken van Hotton, volg de N86 richting Menil via de Rue de la Liberation. De begraafplaats ligt dan aan de rechterkant langs de weg.

Historische informatie: De British Expeditionary Force was ingelaten in de latere fase van de verdediging van België na de Duitse invasie in mei 1940, wat veel slachtoffers als gevolg had tijdens de terugtrekking uit Duinkerken. De geallieerden kwamen niet eerder terug dan september 1944, maar in de tussenliggende jaren zijn er veel mensen uit de luchtvaart omgekomen doordat ze neergeschoten en/of neergestort zijn tijdens de missies naar Duitsland. Het stadje Hotton was het uiterste westpunt van het Duitse Ardennenoffensief in januari 1945. Een groot deel van de graven op Hotton begraafplaats zijn van die periode, maar er zijn er ook een aantal uit mei 1940. De begraafplaats bevat 666 geallieerde graven uit de Tweede Wereldoorlog, waarvan er 21 niet zijn geïdentificeerd.

Aantal geïdentificeerde slachtoffers: 647

Database van personen begraven op Hotton: Hotton database Commonwealth War Graves Commision CWGC.