Bij toeval zien we een bordje waarop wordt aangegeven dat er een WOII Commonwealth begraafplaats in de buurt is. We besluiten om er een kijkje te gaan nemen.

De begraafplaats ligt behoorlijk afgelegen bij het dorpje Hotton. Een landweggetje in ‘the middle of nowhere’. De begraafplaats ligt er rustig bij, op de aanwezigheid wat onderhoudsmensen na. Het gras wordt gemaaid, de planten worden gesnoeid en er wordt her en der opgeruimd. Het is een mooie begraafplaats.

Al lopende zien we een fotootje bij één van de zerken staan. Op de zerk staat de naam van L. F. Beach, en onder het fotootje staat de volgende tekst: In memory of Private Lawrence Frederick Beach. 14636189, 13th (2/4th Ba. The South Lancashire Regt.) Bn. Parachute Regiment, A.A.C., who died age 18 on 05 January 1945. Son of Arthur and Edith Mary Beach, of Hull. Remembered with honour always. From Niece Barbara.

De kinderen vinden het nogal bijzonder om een gezicht bij de naam te zien. Ikzelf eigenlijk ook, want zoiets zie je voornamelijk alleen bij speciale gelegenheden. Nou lijkt het of er nog niet zo lang geleden een herdenking heeft plaatsgevonden, want de bloemen naast de ingang zien er behoorlijk vers uit.
De foto is behoorlijk vuil, en we besluiten hem uit respect even een beetje schoon te maken.

Het is een mooie omgeving. Ondanks de mensen die aan het werk zijn, hangt er een soort serene rust op de begraafplaats. De moeite waard om te bezoeken, mocht u in de buurt zijn.

Klik hier voor algemene informatie over begraafplaats Hotton
© 2010 - Tino Dam - Stichting Missing In Action (M.I.A.), Nederland.