Arnhem Oosterbeek War Cemetery:
Het Arnhem Oosterbeek Tweede Wereldoorlog begraafplaats is een ereveld gelegen in Oosterbeek. Op dit ereveld liggen 1,754 lichamen, van hen die in de periode september 1944 tot april 1945 sneuvelden. De meeste zijn omgekomen in de omgeving van Arnhem, tijdens de Operatie Market Garden van september 1944, maar zeker niet allemaal. Van de graven zijn er 1,678 Brits, 8 Nederlands en 73 Pools. Drie medewerkers van de Commonwealth War Graves Commission liggen hier ook begraven. In totaal liggen hier drie personen die de hoogste Britse militaire onderscheiding dragen; het Victoria Cross.

Aanleg:
Op 5 juni 1945 werd begonnen met de aanleg van het ereveld. Door de hulp van Graves Registration Unit 37 ging het verplaatsen en identificeren van de veldgraven vlot. De lokale bevolking ondersteunde de operatie eveneens. Deze mensen kwamen na de oorlog thuis in een gebied vol met veldgraven. Het snel verplaatsen van de graven was daarom ook voor hen van belang. Nadat alle soldaten naar het ereveld verplaatst waren telde het veld naar schatting ongeveer 1,730 graven, welke allemaal waren voorzien van een wit kruis. In 1952 zijn deze kruizen vervangen door de huidige natuurstenen zerken.

Monumenten:
Op het ereveld staat een uit Portland-natuursteen vervaardigd ‘Cross of Sacrifice’, waarop een bronzen zwaard is bevestigd. Dit kruis is bedoeld om alle soldaten te herdenken die gesneuveld zijn in Nederland maar nog steeds vermist worden. Vlak na binnenkomst van het ereveld, treft u een gedenksteen voorzien van de tekst: Their name liveth for evermore. Aan beide zijden van de poort staat een kleine kapel. In deze kapellen hangt een marmeren plakkaat met de afbeelding van een adelaar en de tekst 1940 - 1945. Een kleine 50 meter buiten het ereveld staat het Air Despatchers monument.

Bereikbaarheid:
Zodra u Oosterbeek in komt, wordt het ereveld met groene borden aangegeven.
Adres: Van Limburg Stirumweg, Oosterbeek.

Database van personen begraven op Oosterbeek: Oosterbeek database Commonwealth War Graves Commision CWGC.