De Britse eregraven in Rheden herbergen de stoffelijke overschotten van zes vliegers. Op elk graf is een identieke zerk van wit natuursteen geplaatst met in reliëf een kruis en het embleem van de R.A.F. De tekst op het embleem van de R.A.F. luidt: PER. ARDUA . AD ASTRA. (Latijn voor: Door Rampspoed Naar De Sterren).

Achter de graven van vier bemanningsleden van een Britse bommenwerper is een wit natuurstenen gedenksteen geplaatst. De tekst op de gedenksteen luidt: Hier rust: de bemanning van een Britsch gevechtsvliegtuig neergestort te Velp, 3 jan. 1943 op Overhagense Weide. Begraven 7 jan. 1943.

Dit vliegtuig was het eerste van een reeks van 200 Lancasters, besteld van Metropolitan-Vickers in 1940 en gebouwd als 170 Mk.1 (W4761-4982) met Merlin 20 motoren en 30 Ml.111 (W4983-5012 reeks) met Merlin 28 motoren, geleverd van september 1942 tot mei 1943. Ze werden geleverd aan Woodford voor montage en testvluchten. Dit vliegtuig werd geleverd aan het 9th Squadron in januari 1943.

Lancaster W4840 ging verloren tijdens haar eerste missie. Toen het verloren ging, had het in totaal 16 uur gevlogen.
Airborne 17:32 op 3 januari 1941 vanuit Waddington. Neergeschoten door Uffz Christian Költringer, 111./NJG1, en neergestort om 20:14 op 3 januari 1943 op de Overhagense Weide bij Velp (Gelderland).

Graf 1:
Flight Lieutenant
D.H.S. (Douglas Herbert Scott) Lonsdale DFC.
3rd January 1943, Age 31
Per Novtem Volamus
Flight Lieutenant Lonsdale behoorde tot het 9th Squadron.
Zoon van Herbert Morris Lonsdale en Ethel Maud Lonsdale (nee Hallewell); echtgenoot van Patricia Westcott Lonsdale, uit Westham, Sussex.

Graf 2:
1152974 Sergeant J.I. (James Ivor) Morris
Air Bomber
3rd January 1943, Age 22
Greater Love Hath No Man Than Thy. He Laid Down His Life For His Friends
Sergeant Morris behoorde tot het 9th Squadron
Zoon van James Harold en Gladys Gwendoline Morris, uit Kidderminster, Worcestershire.

Graf 3:
1253689 Sergeant A.T. (Albert Thomas) Riley
Flight Engineer
3rd January 1943, Age 22
Sergeant Riley behoorde tot het 9th Squadron
Zoon van Albert John en Elizabeth Louisa Riley, uit Norbury, Surrey.

Graf 4:
1334611 Sergeant A.D. (Arthur Douglas) Smitherman
Air Gunner
3rd January 1943, Age 21
Memories Live For Ever
Sergeant Smitherman behoorde tot het 9th Squadron
Zoon van Thomas William en Maud Mercy Smitherman, uit Tunbridge Wells, Kent.

Graf 5:
1332242 Warrant Officer R.A.R.M. (Robert Arnold Roger Miles) Woodhouse
Pilot
Royal Air Force, 107 Sqdn.
17th September 1944
Officer Woodhouse behoorde tot het 107th Squadron
Op 17 september 1944 kwam een Havilland Mosquito bommenwerper boven Rheden steeds lager te vliegen. De motor van het vliegtuig functioneerde niet goed meer. Het brandende toestel naderde de huizen, ontweek nog net de toren van de dorpskerk, raakte bijna De Mul, nam een stuk dak van een huis mee en dook met een zware klap bij de veerpont de IJssel in. Het stoffelijke overschot van de piloot, Warrant Officer Robert Arnold Roger Miles Woodhouse, werd door de veerbaas, Willem Bennink, naar de begraafplaats Heiderust gebracht. De Navigator / Bomber, Warrant Officer John S. McPhee met nummer 1499160, werd bij Olburgen gevonden en aldaar begraven.

Graf 6;
42429 Pilot Officer I.D. (Ian Douglas) McLeod
Pilot
Royal N.Z. Air Force 66 (R.A.F.) Sqdn.
25th December 1944, Age 23
Het kruis is een teken van lijden, strijd en overwinning.
Pilot Officer McLeod behoorde tot het 66th Squadron, New Zealand Air Force. Zijn vliegtuig is neergestort in De Steeg, Rheden op 25-december-1944 om 09:15 uur. Hij vloog een Spitfire XVI, met serienummer SM211. Het toestel werd neergeschoten door FLAK, tijdens een aanval op een trein in de buurt van Dieren.
Zoon van Alexander McLeod en Catherine McLeod (nee Ogilvie), uit Dunsdale, Southland, New Zealand.
De graven bevinden zich bij de ingang van de Algemene begraafplaats Heiderust, gelegen aan de Lentsesteeg 21, 6991JC, Rheden (Gemeente Rheden). Links van de Britse eregraven bevind zich een verzetsgraf en het “Monument voor Nederlandse Militairen”.

Database van personen begraven op Rheden: Rheden database Commonwealth War Graves Commision CWGC.