De Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge is een humanitaire organisatie. Zij hebben de zorg voor het registreren van de Duitse oorlogsslachtoffers.

Vandaag de dag omvat de Volksbund 1,6 miljoen leden en medewerkers en hebben zij het beheer over 827 oorlogsbegraafplaatsen in 45 landen, met een totaal van ongeveer twee miljoen oorlogsslachtoffers. Meer dan 10000 vrijwilligers en ongeveer 520 fulltime werknemers vervullen de diverse taken van de Volksbund.

Na de politieke veranderingen in Oost-Europa, werden ook de landen uit het Oostblok ondergebracht bij de Volksbund. Ongeveer drie miljoen Duitse soldaten hadden hun leven verloren in het vroegere Oostblok, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat wil zeggen: meer dan twee keer zoveel als op de rest van de oorlogsbegraafplaatsen in het Westen. Dit gaf de Volksbund enorme problemen: diverse, van de meer dan 100000 graven waren moeilijk te vinden. Ze waren vernietigd, bebouwt of geplunderd. Ongeacht deze tegenslagen, verzorgde, repareerde en bouwde de Volksbund meer dan 300 begraafplaatsen van de Tweede Wereldoorlog. Ongeveer 546,000 Duitse oorlogsslachtoffers liggen in vreemde grond. De Volksbund stichtte: “Gedenken und Frieden” instantie (gedenken en vrede) om veiligstelling op lange termijn te garanderen. De Volksbund verankerde het herdenken van de oorlogsdoden, door de aanleg en het behoud van begraafplaatsen.

De enorme begraafplaatsen herinneren mensen aan het verleden, en confronteren direct met de gevolgen van oorlog en geweld. Met deze redenen verzorgt de Volksbund reizen naar oorlogsgraven en organiseert nationale en internationale jeugdstages voor de zorg en het onderhoud van militaire begraafplaatsen. Ze geeft ook informatie aan scholen en schoolactiviteiten. Motto van deze activiteiten: “Verzoening boven de graven”. Verder heeft de alliantie ontmoetingsplaatsen opgericht en plaatsen voor onderwijs aan jongeren nabij vier begraafplaatsen.

Tweede Wereldoorlog begraafplaats La Cambe (Frankrijk)
Tweede Wereldoorlog begraafplaats Recogne-Bastogne (België)