De Duitse oorlogsslachtoffers uit de veldslagen van Normandië, werden verspreid over een groot gebied. Velen van hen werden begraven in veldgraven, geïsoleerde begraafplaatsen of kleine begraafplaatsen bij het slagveld. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog, besloot de Duitse Gravendienst (Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge) tot de oprichting van zes belangrijke Duitse begraafplaatsen in het gebied van Normandië.

Met de begraafplaats La Cambe begon men in 1954. Gedurende deze periode werden de overblijfselen van meer dan 12,000 Duitse soldaten verplaatst vanuit 1,400 locaties uit de streken Calvados en Orne. De begraafplaats werd voltooid in 1961 en ingewijd in september van dat jaar. Sinds die tijd zijn er meer dan 700 soldaten gevonden in de voormalige slagvelden, welke hier ook zijn begraven.

Uiteindelijk zijn er 21,222 Duitse soldaten terecht gekomen op La Cambe. 296 Daarvan zijn ongeïdentificeerd en begraven in een gezamenlijk graf (Kamaradengräben) onder de centrale grafheuvel.

Een van de meest bekende Duitse soldaten die hier ligt begraven, is tank Commandant SS-Hauptsturmführer Michael Wittmann. Nog voordat de slag in Normandië plaatsvond, had Wittmann al een goede reputatie op het Russische front en was hoog onderscheiden.

Openingstijden en informatie:
Sinds het midden van de jaren 1990 is er een informatiecentrum op de begraafplaats. Hier ziet u een permanente tentoonstelling over de Duitse Gravendienst (Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge). U kunt namen van slachtoffers zoeken in een computer database en zijn er sanitaire voorzieningen.
De begraafplaats is dagelijks geopend van 08:00 tot 19:00. Het Informatiecentrum is dagelijks geopend van 08:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 19:00.

Lees meer over begraafplaats La Cambe op de website van Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. Klik hier om een begraafplaats te zoeken.