De Luxemburgse Amerikaanse begraaf- en gedenkplaats, 50,5 hectare in omvang, is gelegen in een mooie bosrijke omgeving. De oorlogsbegraafplaats werd in gebruik genomen op 29 december 1944, door de 609e Quartermaster Company van het Amerikaanse Derde Leger, terwijl de geallieerde troepen in gevecht waren met de vijand tijdens het wanhopige Ardennenoffensief (Battle of the Bulge), een van de belangrijkste veldslagen uit de Tweede Wereldoorlog. De stad Luxemburg diende als hoofdkwartier van Generaal George S. Patton’s Derde Amerikaanse Leger. Generaal Patton ligt op deze begraafplaats begraven.

Niet ver van de ingang van de begraafplaats staat de witte stenen kapel, die op een breed cirkelvormig platform staat en omgeven is door bossen. Het is versierd met beeldhouwwerk in brons en steen, een glas-in-lood raam met een Amerikaanse eenheid insignes en een mozaïek plafond. Aan de flanken van de kapel, op een lager niveau, staan twee grote stenen pylonen. Hierop staan kaarten die gemaakt zijn van verschillende soorten ingelegd graniet, met opschriften herinnerend aan de verworvenheden van de Amerikaanse strijdkrachten in deze regio. Op dezelfde pylonen staan de namen van 371 vermisten. Rozetten markeren de namen van hen, die sindsdien teruggevonden en geïdentificeerd zijn.

Onder aan de zacht glooiende afdaling, gezien vanaf de gedenksteen is de begraafplaats. Hier liggen 5,076 Amerikaanse militaire doden, van wie velen hun leven verloren in de “Slag om de Ardennen” en tijdens de gevechten aan de Rijn. Hun grafstenen volgen sierlijke bogen; bomen, fonteinen en bloembedden dragen bij tot de waardigheid van het ensemble.

De begraafplaats is dagelijks geopend en voor publiek toegankelijk van 09:00 tot 17:00 uur, behalve op 25 december en 1 januari. De begraafplaats is open tijdens de vakantie‘s van gastlanden. Wanneer de begraafplaats is geopend voor het publiek, is er een beambte op dienst in het bezoekersgebouw om vragen te beantwoorden en familieleden te begeleiden naar een graf en de gedenkplaatsen.

Hoe te bereiken:
De Luxemburgse Amerikaanse Begraafplaats ligt in Hamm, op slechts 3 kilometer ten oosten van Luxemburg-Stad.
Het is bereikbaar met de trein uit Parijs (Gare de l‘Est) in ongeveer vier uur. De begraafplaats is ook bereikbaar vanaf de buurlanden via E25 / E44. Deze dient u te verlaten bij afslag 7. Hier staat duidelijk aangegeven: “Cimetiéres militaires“ (militaire begraafplaatsen).
De luchthaven ligt drie kilometer ten noordoosten van de begraafplaats. Taxi’s zijn beschikbaar vanaf het station van Luxemburg en de luchthaven. Er rijdt een bus vanuit Luxemburg stad. Tevens zijn uitstekende hotels in de stad.