De Amerikaanse Tweede Wereldoorlog Cemetery and Memorial Margraten is de enige Amerikaanse militaire begraafplaats in Nederland. De oorlogsbegraafplaats heeft een rijke historische achtergrond, gelegen in de buurt van de beroemde Keulen-Boulogne snelweg, die gebouwd is door de Romeinen en gebruikt door Caesar tijdens zijn campagne in dat gebied. De snelweg werd ook gebruikt door Karel de Grote, Charles V, Napoleon en Kaiser Wilhelm II. In mei 1940, overvielen Hitlers legioenen via deze oude Romeinse weg de lage landen. In september 1944 hebben Duitse troepen nog eens gebruik gemaakt van de snelweg, tijdens hun terugtrekking uit de vier jaar bezette landen.

De hoge gedenktoren van begraafplaats Margraten, staat onmisbaar aan de kop van het 65,5 hectare grote gravenveld. Vanaf de ingang van de begraafplaats wordt men geleid naar het “Court Of Honor” (Hof van Eer), met in het midden de vijver welke de gedenktoren reflecteert. Aan de voet van de toren staat een standbeeld van een moeder die rouwt om haar verloren zoon. Aan de rechter en linker zijde van de ingang vind men respectievelijk; het bezoekerscentrum en een landkaartenoverzicht met drie grote kaarten, voorzien van tekst en uitleg over de militaire operaties van de Amerikaanse strijdkrachten. Aan beide zijden van het plein vindt men de “Tablets of the Missing” (Muren der Vermisten). In deze muren staan de namen van 1.722 vermisten gegraveerd. Rozetten markeren de namen van hen die sindsdien zijn teruggevonden en geïdentificeerd.

Binnen in de gedenktoren is een kapel. De verlichting binnenin de kapel en het altaar met bloemenschaal zijn aangeboden door de Nederlandse regering en de lokale provincie.
Direct achter de toren is de in 16 percelen verdeelde begraafplaats, waar 8.301 Amerikaanse militairen te rusten zijn gelegd onder lange gebogen rijen van witte grafzerken. Een brede laan, met bomen langszij, leidt naar een vlaggenstok als kroonstuk van het hoogste offer.

De begraafplaats is dagelijks voor het publiek geopend van 09:00 tot 17:00, met uitzondering van 25 december en 1 januari. Als de begraafplaats is geopend, is er een medewerker op dienst voor het beantwoorden van vragen en het begeleiden van familieleden welke hun dierbare komen bezoeken.

Margraten American Cemetery ligt in het plaatsje Margraten, een paar kilometer ten oosten van Maastricht.
Maastricht kan per trein worden bereikt vanuit Parijs (Gare du Nord) via Luik, elke stad in Nederland of vanuit Duitsland via Aachen. Er rijdt een bus vanaf station Maastricht naar begraafplaats Margraten.
Luchthaven Maastricht ligt een paar kilometer naar het noorden, waarvan u een taxi kunt nemen.

GPS: N50 49.260 E5 48.223

Lees meer over deze begraafplaats op de website van het American Battle and Monument Commission (ABMC)

© 2013 - Stichting Missing In Action (MIA), Nederland.

Help Stichting Missing In Action (MIA)