De ‘Bretagne / St. James’ Amerikaanse begraaf- en gedenkplaats in Frankrijk heeft een omvang van 28 hectare en is gelegen nabij de oostelijke rand van Bretagne. Het bevat de resten van 4,410 Amerikaanse oorlogsslachtoffers, waarvan de meesten hun leven hebben verloren in de Normandië en Bretagne gevechten van 1944. Op de muur der vermisten (Tablets Of The Missing) langs het terras van het gedenkteken, staan de namen van 498 vermisten. Rozetten markeren de namen van hen die sindsdien zijn teruggevonden en geïdentificeerd.

Binnen de grijs granieten gedenksteen is de kapel, alsmede twee grote kaarten die een weergave geven (in tekst en beeld) van de operatie in 1944 en vlaggen van de militaire eenheden. De gedenksteen kijkt uit over de begraafplaats. Gebrandschilderd glas en beeldhouwkunst versieren het bouwwerk. Het uitkijkpunt van de toren, bereikbaar via 98 treden, geeft een beeld van het statige patroon van de zerken. Ook geeft het een goed overzicht over het vreedzame omliggende landschap, dat zich noordwaards uitstrekt richting de zee bij Mont St. Michel. De begraafplaats is gelegen op de plek van de tijdelijke Amerikaanse Begraafplaats St. James, opgericht op 4 augustus 1944 door het U.S. Derde Leger. De locatie markeert het punt waar de Amerikaanse strijdkrachten hun doorbraak maakte van het land van Normandië naar de vlaktes van Bretagne in het offensief rond Avranches.

De begraafplaats is dagelijks geopend en voor het publiek toegankelijk van 09:00 tot 17:00 uur, behalve op 25 december en 1 januari. Het is open tijdens de vakantie‘s van gastlanden. Wanneer de begraafplaats is geopend voor het publiek, is er een beambte op dienst in het bezoekersgebouw om vragen te beantwoorden en familieleden te begeleiden naar een graf en de gedenkplaatsen.

Hoe te bereiken:
De Bretagne / St. James Amerikaanse oorlogsbegraafplaats ligt 2,4 km ten zuidoosten van het dorp St. James in Frankrijk (Manche), 19 kilometer ten zuiden van Avranches en 22 kilometer ten noorden van Fougères. Het is bereikbaar per auto vanaf Parijs via de tolweg A-11 bij Laval, dan de D-31 tot Ernee, de N-12 tot Fougères en de D-798 te St. James, een totale afstand van 352 kilometer. De begraafplaats is bereikbaar per trein, bus en taxi. Vanaf Parijs (Montparnasse station) via TGV naar Laval, waar reizigers overstappen naar de SNCF bus naar Fougères en van daaruit naar St. James per taxi. De reistijd, inclusief een overstap, is ongeveer vijf uur. Er zijn hotels in St. James, Avranches, Pontorson en in Mont St. Michel.