Het Stichting Missing In Action (M.I.A.) logo heeft uiteraard een achterliggende gedachte. Het bestaat uit een uil die een geel lint lijkt te grijpen. De uil staat in de mythologie over het algemeen voor onheil en/of de dood. Het gele lint heeft een associatie met het leger en wordt in meerdere landen gebruikt om troepen te steunen of om voor de troepen te hopen op een veilige thuiskomt.

In het logo betekent het gele lint dat wij ons bezighouden met die thuiskomst. Na meer dan 70 jaar zijn er nog steeds personen die wachten op die thuiskomst van hun familieleden of vrienden. Wij hopen uiteindelijk (hoe vreemd het ook klikt) op ‘veilige thuiskomt’ na al die jaren vermissing.

We zijn ons echter bewust dat de dood daarbij een deel uitmaakt van die thuiskomst. Stichting Missing In Action (M.I.A.) focust zich op de vermisten uit de Tweede Wereldoorlog, waarbij het in de meeste gevallen vrijwel zeker is dat de persoon in kwestie niet meer in leven is. Dit verklaart de uil.

Logo Stichting Missing In Action (M.I.A.), Nederland

Het Gele Lint;
Geel is de officiële kleur van het ‘Armor Branch’ van het Amerikaanse leger. Het wordt gebruikt in insignes, enz., en afgebeeld in Hollywood-films tijdens tweede helft 19e eeuw bij de Cavalerie te paard van het Amerikaanse leger. Echter, na een herziening van de reglementen door het Amerikaanse Ministerie van Oorlog voor Uniform en Kleding van het Amerikaanse leger (1872, 1898) blijkt dat een halsdoek, van welke kleur dan ook, geen vereist onderdeel was voor de dresscode. Ondanks dit waren halsdoeken een populair accessoire bij de ruiters om te gebruiken in de vaak stoffige omgeving. De specifieke associatie van de gele halsdoek met de Cavalerie van Amerika zou ontstaan kunnen zijn uit een olieverf afbeelding van de populaire Amerikaanse kunstenaar Frederic Remington. het was een afbeelding van Luitenant Powhatan H. Clarke, Tiende Cavalerie (1888).

In het Amerikaanse leger wordt het symbool van het gele lint gebruikt in een populaire marslied. De eerste auteursrechtelijk beschermde versie dateert uit 1917, een versie van George A. Norton met de titel; 'Round Her Neck She Wears a Yeller Ribbon (For Her Lover Who Is Far, Far Away). Terwijl hij vertelt in het lied over de liefde tussen Susie Simpkins en haar minnaar, soldaat Silas Hubbard, gaat het refrein als volgt:

'Round her neck she wears a yeller ribbon,
She wears it in winter and the summer so they say,
If you ask her "Why the decoration?"
She'll say "It's fur my lover who is fur, fur away.

De tekst van het Amerikaanse leger gaat ongeveer als volgt;

Around her hair she wore a yellow ribbon
She wore it in the springtime
In the merry month of May
And if you ask her why the heck she wore it
She wore it for her soldier who was far far away

Far away, far away
She wore it for her soldier
Who was far, far away

Around the block she pushed a baby carriage

She pushed it in the springtime
In the Merry month of May
And if you ask her why the heck she pushed it
She pushed it for her soldier who was far far away

Far away, far away
She pushed it for her soldier
Who was far, far away

Behind the door her daddy kept a shotgun

He kept it in the springtime
In the merry month of May
And if you ask him why the heck he kept it
He kept it for her soldier who was far far away

Far away, far away
He kept it for her soldier
Who was far, far away

On the grave she laid the pretty flowers

She laid them in the springtime
In the merry month of May
And if you asked her why the heck she laid them
She laid them for her soldier who was far far away

Far away, far away
She laid them for her soldier

Denemarken en Zweden;
In Denemarken is het gele lint verworden tot een min of meer officieel symbool om de militaire troepen te ondersteunen tijdens hun missie.

Duitsland;
In Duitsland is het gele lint een symbool om aan te tonen dat de troepen van de Bundeswehr worden gesteund tijdens hun missies in het buitenland.

Amerika;
In Amerika is het gele lint een symbool om aan te tonen dat de troepen van het Amerikaanse Leger worden gesteund tijdens hun missies in het buitenland. Ook staat het symbool voor de hoop op een veilige thuiskomst van troepen of gegijzelden.

De uil;
De uil is het symbool van de nacht en de dood. De uil heeft immers het vermogen om in het donker te zien en geruisloos te vliegen. Door dit vermogen en zijn angstaanjagende kreet ging men er vroeger vanuit, dat als de uil kraste in de nacht, er spoedig een dode zou volgen. Uilen waken ‘s nachts en worden als symbool gezien van de waakzame soldaten en van hen die moeten studeren.

De uil gold al in het oude Egypte en Indië als dodenvogel. Voor de Grieken was de uil het attribuut van de godin Pallas Athene en daarmee het symbool van (Athene's) wijsheid.
Op een grafsteen symboliseert de uil 'waken tot de dag der heropstanding'.